28 maj 2007

Jönköping

Jag hörde ett inslag på radion nyss. Det handlade om en kille som tänt på sig själv och sedan brinnandes hoppat i vattnet. Detta hände på en brygga lite utanför Jönköping. Någon som var där filmade det och har nu lagt ut det på You Tube. Det är inte det här som jag reagerar på. Tonårskillar har alltid gjort idiotiska saker för att få bekräftelse från kompisarna. Detta är inget nytt. Det jag reagerade på och fick mig att skämmas och vilja krypa under skrivbordet var deras sätt att prata. "Han får la skylla sig själv, det ä la inte mitt problem" sa en kille på den fulaste dialekten jag någonsin hört. Killen är från Norrahammar inte riktigt Jönköping men det är den här dialekten jag är uppvuxen med och som jag hela mitt liv (kanske inte när jag var jätteliten) retat mig på och hånat. Dumma toårskillar blir ännu dummare med den fulaste dialekten i Sverige. Shit om jag får barn får de inte växa upp i Jönköping. Tänk om de pratar sådär när de är i tonåren. Det får inte hända.

Inga kommentarer: