28 maj 2007

Snurrigt

Det är mycket som snurrar i huvudet. Jag har inte skrivit här på ett tag för jag har inte kännt för det helt enkelt. Det som snurrar runt är mest tankar om lägenheten och allt jag vill göra där. Nya saker som jag vill köpa, väggar som jag vill måla, kök som ska köpas. Nu är i alla fall banklullet klart och det slutade med att jag får byta bank. Den nya banken har i alla fall telefonbank, något jag tycker är viktigt. Överallt ser jag nya saker som skulle passa bra i den "nya lägenheten". Frustrerande är det att inte kunna flytta, eller veta när man kan flytta. Det beror på när någon kan ta över den här lägenheten. Senast augusti blir det i alla fall. Någon som vill flytta till en jättefin lägenhet i Gränna. 100 kvm etagevåning med en storslagen utsikt och eftermiddags- och kvällssol på balkongen?
Det kanske är mäklare jag ska bli?

17 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår dig, samma sak här å då ska jag bara flytta till en provisorisk lägenhet. haha.

Men er nuvarande är väl en hyresrätt, är det då inte bara att säga upp den. På sånna har man ju max tre månaders uppsägningstid. Eller har ni annorlunda?

Anonym sa...

Haha, jag är likadan! Ser saker jag vill ha överallt! Dock slipper vi att renovera köket. Det är helt nyrenoverat som tur är =) Tycker det har varit superjobbigt när de gjort om vårt kök i denna lägenheten..
Det var ingen bank som samarbetar med mäklarna som ringde. Vi avsade oss det för att kunna spana runt själva istället. Men har nog hittat något bra nu så vi slipper topplånen. Blir helt snurrig av alla räntor och skit hela tiden =) Kramis

freestyle sa...

Lina- Jo vi har tre månaders uppsägning. Vi säger upp den i morgon och det innebär att vi måste betala till sista Augusti. Om det inte är så att det kan flytta in någon här tidigare. I sånna fall vill i alla fall jag att vi sticker tidigare. Han som bor i lägenheten vi köpt har köpt ett hus i samma område så för honom får vi flytta när vi vill.

Jennie- vi måste inte göra om köket det är i fint skick, det enda som vi igentligen måste göra är och köpa en ny fläkt. Men varför inte köpa ett nytt kök,det är ju skit kul och det höjer ju värdet på lägenheten :) Vi kommer inte bo där när vi gör om så då slipper man allt bo i skiten. Inget topplån? Hur gick det till?

Anonym sa...

Ja jag har för mig att er lägenhet var fräsch å köket oxå. =)

Ska ni renovera ngt innan ni flyttar in Jennie?

Helst skulle jag vilja köpa ett renoveringsobjekt, men jag har skaffat fel man för ett sådant projekt, haha.

freestyle sa...

Ja det krävs ju någon som kan det han gör.Eller bra kontakter :) John är i alla fall noggrann

Anonym sa...

Med noggrannhet kommer man väldigt långt!

Anonym sa...

Amie - Oki, fattade fel det du skrivit i inlägget =)
SBAB har inget topplån om man betalar handpenningen själva, vilket vi funderar på att göra. Tobbe ska kolla med Swedbank om vi kan få samma erbjudande från dem, annars blir det SBAB. Topplån är ju riktigt dyra att ha.

Lina - Nä, inget renoverande direkt. Man måste betala av en del på lånen innan man kan ta nya. Och det vi vill renovera är toaletten och det är ju inget man kan göra själv utan måste ha dit hantverkare. De använder ju massa specialverktyg för att få allt ordentligt tätt. Skulle ju vara riktigt surt att få vattenskador.. Om vi köper ny toalett eller nåt annat rörarbete har jag ju min kära vvs bror & mammas sambo är elekriker så det känns iaf gott att ha.

Anonym sa...

Men Jennie, SBAB är inte unika. Så är det med alla topplån.
Bestämmer du dig för att höja handpenningen så slipper du ju därmed topplånet och har därmed bara det vanliga lånet, vilket är fördelaktigt.

Sådana kalkyler finns bland annat på hemnet. Där kan du välja mellan banker och där gör du enkelt beräkningar.

Det var ju därför jag frågade dig om du skulle betala topplånet kontant, men då sa du att du inte skulle göra det eftersom det var så högt.

Anonym sa...

Lina: SBAB har inga topplån överhuvudtaget. Det har alla de andra bankerna vi kollat som standard, att ca. 75% av det totala lånet blir topplån. Efter alla kalkyler vi gjort på bankerna är det bara SBAB som inte har topplån alls. Skillnaden med dem är att du inte får låna hela summan till handpenningen, utan du måste betala minst 5% av hanpenningen själv. Den andra 5% får du låna och den läggs sedan på bottenlånet. De kalkyler som finns på Hemnet gjorde vi med, men de stämmer inte riktigt mot vilka erbjudanden bankerna sedan ger dig, innan du förhandlat med dem.
Och det stämmer det jag sa innan, att vi inte skulle betala topplånet själva utan bara en del eller hela handpenningen och det är mkt mindre pengar.

Anonym sa...

Det är en offantlig skillnad på topplån & handpenning. Handpenningen för vår del är 10%, 74´000 kr. Topplånet hade varit 25% av allt vi hade lånat alltså 185´000 kr enligt Swedbank första kalkyl.

freestyle sa...

Shit här händer det saker! Jennie jag tror att ni kan pressa eran bank och få bättre räntor där. Vi hörde med SBAB också men de räntor vi fick av dem var högre än de vi fått av Johns bank. Så ett lån i från hans bank skulle i alla fall vara bättre när man räknade i långa loppet. Det är otroligt rörigt med alla siffror och ni gör ju självklart så som ni känner passar er bäst. Jag är bara glad att vi är klara med allt sånt skit.

Anonym sa...

Haha, precis. Det är därför vi fick rådet att kolla med SBAB först eftersom de har bra "första erbjudanden" som man sedan kan hålla mot sin egen bank. Tobbe ska till Swedbank idag och se vad de kan erbjuda =) Det är ju såhär man får göra... Jobbigt & snurrigt verkligen. Längtar tills det är över.. Jag gillar inte ens matte. Kramis

Anonym sa...

okej okej okej. Vi hade kanske fel om sbab.

Vad jag menade var att om man betalar handpenningen och topplånet direkt (typ kontant, det var då jag skrev höjer handpenningen) så har man ju sedan inget topplån kvar. =)

Jag ger mig ur diskussionen. Alla löser vi lånen på olika sätt.

Anonym sa...

Oki, fattar vad du menar. Men det blir nästan 200´000 kr att betala från egen bössa. Och det är inga pengar vi har.

Anonym sa...

Annars kan man låna pengar i en annan bank till topplånet i den första banken med rörlig ränta och så delar man upp det på två delar bottenlån/2 sen tar man dessa $ och betalar av topplånet i den första banken och binder de lånen på 1 & 6 år, sen kommer man tillbaka en dag när det är öppet på den andra banken och säger att man vill ha riktigt låga räntor 3,78 typ som man säger att man redan fått från en 3:e bank som egentligen inte ens har ett namn, sen är man helt skuldfri efter att betalt av 3729:- direkt med cash i den första banken.

Anonym sa...

Konstig kommentar den sista! Vi har också köpt lägenhet precis, men i Stockholm. Löjligt dyrt att bo här uppe. Blir avunsjuk när jag läste hur mycket ni fick för pengarna. Vi fick ge över 2,5 miljoner för en liten två.

freestyle sa...

Linda:Ha ha ja väldigt snurrig kommentar. Ja det är väl lite skillnad på priser kan jag tänka. Med i slutändan handlar det väl om hur mycket man är villig och hur mycket man kan lägga på en lägenhet. Jag tycker det går an så länge man betalar till sig själv och priserna inte sjunker. Och det gör de ju inte.